LIJIAM3IT ML
@J J3A46INLBIAN

J0N4NL JaMdGBNY

Georgian Charter of Journalistic Ethics
Study of the Media Coverage of the 2016 Parliamentary Elections
TV News Monitoring Report
20 May — 10 July, 2016

The present report provides the findings of the first cycle of monitoring of news broadcasts from eleven
TV channels, including 1st Channel of the public broadcaster, Rustavi 2, Maestro, GDS, Tabula,
Kavkasia, TV Pirveli, Obieqtivi, Ajara TV, and TV 25.

The report covers the period from 20 May through 10 July 2016.

The aim of the monitoring is to check whether the coverage of the election subjects is based on the

principles of impartiality, integrity, reasonable balance, correctness, and non-discrimination.

The normative acts, such as the Constitution of Georgia, the law on broadcasters, the broadcasters code

of practice, and the principles of journalistic ethics, provide the ground for the monitoring.

The monitoring of the radio channels revealed the following key findings:

e The government of Georgia (GoG) was the subject most actively covered by all TV channels.

e The positive tone indicators were prevalent in 40% of the GDS’ coverage of government
activities. Rustavi 2 was the most critical to the GoG with 71% of negative coverage and Imedi —

the most neutral, with 75% of neutral tone.

e Channel 1 of the public broadcaster revealed high indicators (20%) of positive tone in
connection with the President of Georgia. Rustavi 2 was the most critical to the President with

14% of negative tone and TV Pirveli - the most neutral with 95% of neutral tone indicator.

e Activities of the Georgian Dream party was covered most favorably on Ajara TV (28% of positive
tone indicators), and most negatively on Rustavi 2 (14% of negative tone indicators). Maestro

and Kavkasia were the most neutral with 82% of neutral tone indicators each.



e The United National Movement had most positive coverage on Rustavi2 with 10% of positive
tone indicators. Obieqtivi was the most critical to the UNM with 75% of negative tone

indicators, and Tabula and Rustavi 2 revealed high indicators (75% each) of neutral tone.

e Bidzina Ivanishvili was covered most favorably on Ajara TV (45% of positive tone indicators),
and most negatively on Rustavi 2 (45% of negative tone indicators). Tabula and Imedi were the

most neutral to Mr Ivanishvili with 75% of neutral tone indicators each.
e Free Democrats lead with the highest rate (95% or more) of neutral coverage on all TV channels.

e The content analysis of the TV broadcasts indicates that the channels cover election subjects
more or less according to ethical standards. However, some sub-standard media products have

also been identified.

e In majority of cases TV channels use short footages with soundbites. In many cases news stories

are based on only one source of information.

e Journalists often use phrases “the telephone was turned off”, “could not meet at the workplace”,
“was not in the office”, “refrained from commenting’, etc., which fall short of securing

reasonable balance of a news coverage.
Outcomes by TV channels

Graphical data of the quantitative analysis are given below, representing 12 entities by their dedicated
time and tone of reports at 11 channels. These 12 entities are selected by the combined criteria of
frequency of coverage and recognizability. For illustrative purposes, these 12 entities are the same in
case of all channels, excluding Ajara TV and TV 25 for their Tables include an additional entity of the
Government of Ajara , since both these channels mostly cover autonomous events and their audience

consists primarily of the residents of the autonomous republic of Ajara .
Channel 1 (GPB)

During the monitoring period, the monitors focused on the “Channel 1” key daily news program
“Moambe” at 20 o’clock and “Sunday Moambe”.

Quantitative Analysis



Time Allocated to the Subjects on "Channel 1" (GPB)

according to the tone (%)
(20 May - 10 July, 2016)

m Positive Neutral m Negative
Government (2hr 25min) |13 66 [21 |

United National Movement (1hr 6min) | 72 -
President (45min 21sec) 20 71 J
Georgian Dream party (38min 21sec) | 75 [B
Prime Minister (37min 16sec) ZE 79 |
Local Governments (24min) 61 .
Bidzina Ivanishvili (23min 18sec) E47|
Free Democrats (22min 51sec) \ 96 ‘
Georgian Dream Coalition (17min 01sec) 87 I
State for People (6min 58sec) [||
Bloc - Alliance of Patriots (4min 47sec)
Mikheil Saakashvili (3min 04sec) |

According to the quantitative analysis, out of the selected 12 entities, “Channel 1” allocated most of its
airtime to the Government, (2 h. 25 min.) and the least time to the ex-president Saakashvili. (3 min. 4
sec.) By the allocated time, the highest rate of positive coverage (43%) was observed with regard to
Bidzina Ivanishvili, and the highest rate of negative coverage (29% of the allocated airtime) with regard
to the local government. Free Democrats rated the highest (96% of the allocated airtime) by neutral

coverage.
Contextual analysis

Majority of the reports aired by “Channel 1” were properly balanced and unbiased. Yet, several facts of
incompliance with ethical principles could be observed. Here we offer some of the most remarkable of
them.

On May 24, the news program aired a report titled “LGBT-Rights”. It discussed the rights of the LGBT
community and the growing incidence of violence towards them. The journalist’s text:” According to
lawyer Nino Bolkvadze, the law-enforcement officers work ineffectively and they often themselves use
the language of hatred with regard to the LGBT community”. This is followed by the interview with
Bolkvadze: “The authorities aggravate position of the community, refusing to protect it and themselves
artificially creating problems.” Although the text of this journalist and fragments of the interview with
the respondent represented the authorities in a negative way and the respondent directly blamed the
authorities, the report did not show either the position of legislative or executive authorities, or that of

the law-enforcement bodies, as well as an attempt to obtain their comments.

A principle of reasonable balance was violated, when it is one of the obligations of a journalist to
broadcast news in an impartial manner, basing on multiple sources and keeping a balance. It is stated by

the Code of Conduct for Public Broadcaster itself that equity and adequacy need to be observed in



reflecting differing opinions. When broadcasting the news, a journalist should try his best to possibly

represent positions of all the parties concerned.

On June 15, the statements made in court by the former Minister of Defense Irakli Alasania were aired
in which he accused Mikheil Saakashvili and Vano Merabishvili of beating Gelashvili, underlining that
Saakashvili ordered Merabishvili to make assault at Gelashvili because of private frustration. The report
contained neither comments of the opposite party nor any attempt to obtain such comments, while both
Merabishvili and Saakashvili have one lawyer Otar Kakhidze and it was not problematic to obtain

comments from him.

Notably, any person provides evidence in court under oath that gives such evidence legal force and since
the allegations against Saakashvili-Merabishvili were serious, I think it was necessary to bring comments
of the representatives of the accused parties or the journalist should have demonstrated efforts to obtain

such comments.

On June 19, in the frame synchro, the Municipality and the authorities were accused of breaking the
laws, regulations of Sakrebulo and the Parliament by the text of the host of the program and the
interview of one of the activists of the protest action, pertaining to the sale of the tennis court adjoining
the area of the racecourse and commencement of dismantling works. No interviews were recorded other
than with population, including representatives from the Major’s Office or any other governmental
body. The news was reported relying on a single source — people, who were gathered there. This makes a
problem as to providing the audience with accurate and reliable information. A media product, when
based on the viewpoints of one party, group alone, leaves an impression of being partial, whether
intentionally or not. However, the Code of Conduct for Public Broadcaster refers to the inadmissibility

of bias and appeals to journalists to take due care when highlighting any topic.
Ristavi 2

During the monitoring period, the monitors focused on Rustavi 2 key daily news program Courier
(frequency — every working day at 21:00 o’clock); Saturday Courier (on Saturday, at 21:00 o’clock)
program-P.S. (every Sunday, at 21:00 o’clock).

Quantitative Analysis


https://www.youtube.com/watch?v=AIXcSaphRlI
http://www.myvideo.ge/tv/gpb&seekTime=19-06-2016%2019:04

Time Allocated to the Subjects on "Rustavi 2"
according to the tone (%)

(20 May -

Government (8hr 5min)

United National Movement (3hr 27min)
Georgian Dream Coalition (1hr 56min)
Local Governments (1hr 38min)
Bidzina Ivanishvili (1hr 20min)
President (1hr 15min)

Georgian Dream Party (1hr 9min)
Free Democrats (1hr 2min)

Prime Minister (53min 12sec)

State for People (26min 57sec)

10 July, 2016)

= Positive
[ 2

o

Neutral m Negative

[ | WU
84 |
67 B
]
ey |
(8|
s2 [
| 9 |
|83

I

Mikheil Saakashvili (10min 49sec) \

Bloc - Alliance of Partiots (1min 48sec)

Rustavi 2 also allocated most of its airtime (8 h. 5 min) to the government, and the least of it (out of the
selected 12 entities) to the bloc “David Tarkhan Mouravi — Irma Inashvili”. The highest rate of negative
coverage on Rustavi 2 (71% of the allocated time) was observed with regard to the Government and the
highest rate of positive coverage (10% of the allocated time) with regard to the United National

Movement. Here too, Free Democrats are leading by neutral coverage (96% of the allocated time).
Contextual Analysis

Coverage of stories by the Rustavi 2 was mainly in conformity with the established media standards, but

there were also some exceptions the most important of which have been incorporated into this Report.

The “Courier P.S.” of June 5 aired a story of Khudadov woods drying, seizure of lands and illegal
construction in that area. The story was represented by the host by the following text: "The first man-
made woodland park laid out by Khudadov on the Nadzaladevi mountain slope may now be destroyed
by the government of Narmania". This is followed by the Journalist’s text: “It seems we have
misunderstood Narmania’s promise of million trees. He must have meant cutting, not planting".
»~Hundreds of trees are marked red and ready for cutting, all of them have burnt roots and are artificially

caused to dry out. The reason is to clear the area under construction. “

The respondent says: “I applied to the Mayor, it is an impregnable stronghold”. In almost 10-minute
subject, the host of the program, the journalist and the respondent kept accusing the Municipality of
Thilisi city and its Mayor David Narmania of negligence and corruption. The opposite party was
represented by majority member of Sakrebulo and majority deputy of Chugurety Rima Beridze, who was
recorded. Her synchrone was also incorporated within the context of criticism against the municipality.
I think it was necessary to include an answer of Tbilisi Mayor to the acute issues. The journalist did not

mention that he had at least tried to contact the Mayor. The report was not balanced.

The story aired in May 31 covered a protest of part of the Maestro staff against dismissal of Giorgi
Isakadze, manager of ,Sakmiani Dila“ and ,,Busines Kontaqti“ from Maestro.


http://www.myvideo.ge/tv/rustavi2&seekTime=31-05-2016%2021:38
http://www.myvideo.ge/tv/rustavi2&seekTime=05-06-2016%2022:18

Host of the Courier: ,It seems that pre-election cleanout has started at Maestro”. In the aired story
Georgian Dream was mentioned in a negative context, the Government was accused of an attempt to get
hold of Maestro and Rustavi 2. Part of the founders of Maestro, two media experts argued in one voice
that the authorities were fighting against free media and intended to get pre-election control of the
chennels newsrooms. The materials did not contain response comments from any representative of the

Government.

In July 9, host of the Saturday Courier, Giorgi Gabunia discussed preliminary disclosure in violation of
the diplomatic rules by Archil Gegeshidze, Embassador of Georgia in USA of the information about the
visit of John Kerry to Georgia. Together with this information, the host familiarized the audience with a
fragment from the interview of our embassador: “It is a fact that we exist and if it were not for this
Treaty [of Georgievsk], we would have char black eyebrows and hair like Persians. The fact that we are
called Georgian, have Georgian mentality and are distinguished as nation is the achievement of our

ancestors.

Following this fragment, the host offered processed and edited photographs to the audience, where
Georgian politicians had black thick eyebrows added and noted that if it were not for the Treaty of
Georgievsk, we would have such politicians. The host then accompanied these photographs by satirical-
humorous text. I think that there was a problem with ethics in the above-referred media product and
that similar satirical-humorous embeddings in the news issue of socio-political content is unacceptable.
This is a subject of discussion in Section 10, Artcile 14 of the Code of Conduct for Broadcasters, where it
is noted that “In order to prevent misleading of the audience, when highlighting the news, a broadcaster
should refrain from using humour, irony or satire or clearly explain their meaning”. In the referred case,
in his monologue the host has presented such a mix of satire, humour, news that could hardly meet the

requirements of the referred Article.

At the webpage of Rustavi 2, this media product is referred to as Giorgi Gabunia’s monologue. The
problem can not be addressed by issue of the Courier as a copyright program on Saturdays. Notably, The
Code of Conduct for Briadcasters includes a note regarding copyright programs imposing certain limits

on the copyright programs:
Article 17. When copyright programs are aired, claims towards a broadcaster are:

1. In case of a copyright program, immediately before starting the program, the audience should be

notified that it is a copyright.

In the copyright programs, it is necessary to provide the audience with a wide range of

viewpoints, prevent distortion of facts and misinterpretation of a distinguished opinion.

2. The host of a copyright program shall not benefit from its position of a host to
dessiminate its own viewpoint in the form that may affect the impartiality of the

program.


http://rustavi2.com/ka/video/17305?v=2

Given all said above, I think the monologue offered to the audience by the host of the Courier goes
beyond the limits of an unbiased, balanced media product and resembles a monologue of a host of a

satirical-humorous entertainment program, arising doubts about impartiality of the host.
Imedi

During the period of monitoring, the monitors focused on key news programs of Imedi TV: “Qronika”
(Chronicles) (frequency — every working day at 20:00 o’clock), “Qronikis Studia” (Saturday, at 20:00
o’clock), “Imedis Dro” (every Sunday, at 20:00 o’clock).

Quantitative Analysis

Time Allocated to the Subjects on "Imedi"

according to the tone (%)
(20 May - 10 July, 2016)

m Positive Neutral m Negative

Government (3hr 6min) 74 [ 20 1

United National Movement (1hr 4min) \ 58 -
Prime-Minister (54min 6sec) [28] 73 ‘
Georgian Dream Party (44min 23sec) H 81 l
President (32min 02sec) | 84 |
Bidzina Ivanishvili (30min 03sec) | 75 |
Georgian Dream Coalition (25min 35sec) | 74 ||
Local Governments (20min 28sec) 75 I
Free Democrats (15min 59sec) 99
Mikheil Saakashvili (5min 42sec) I
State for People (1min 59sec) ‘

Block - Alliance of Patriots (47sec)

Imedi TV also allocated most of its airtime (3 h 6 min) to the Government. The highest rate of positive
coverage (26% of the allocated time) was observed with regard to the Prime Minister and the highest
rate of negative coverage (41% of the allocated time) with regard to the United National Movement. On

Imedi too, Free Democrats were rating the highest by neutral coverage (99% of the allocated time).
Contextual Analysis

Coverage of stories by the TV channel was mainly in conformity with standards, but there were some

minor exceptions though:

In June 29, a story aired by Qronika (http:/www.myvideo.ge/tv/imedi&seekTime=29-06-2016%2020:34) described the
tragic death of an 11 years old child in Ponichala due to the high voltage electricity cables. In its
comments, one of the community members blames it on the municipality. The respondent says that they
had submitted an application regarding these electricity cables to the municpaity, but it was left without
response. The journalist asks where exactly they had submitted the letter and the respondent answers

that to the mayor house. Neither any comment from the municipality, nor an attempt to obtain such

7



comments was presented in the aired story. Although its could be seen that the electricity cables were
owned by a private company, it was necessary to present commens of the municipality representative as
well, since it was blamed for negligence and all the more so that this fact was emphasized by the

journalist.

In May 27, in its news issue Imedi highlighted an issue of whether it should be written in the
constitution that “Matrimony shall be a voluntary unity of a man and woman”. The aired story
presented in detail fragments of the speech made in the Parliament by majority member Nukri Kantaria
in which he made homophobic declarations against sexual minorities: ,It is unnatural, a deviation,

imitation, sometimes disease, it is nor organic” and so on.

Generally, media should dessiminate homophobic declarations exclusively on order to demonstrate what
language a high rank politician uses, to represent him in a negative context and clearly show that media

dissociate itself from homophobia and the use of such language is unacceptable to it.

In this case Imedi dessiminated this homophobic declaration without any explanation and dissociation,

which is a problem.

It is an obligation of a journalist observing ethical standards to dissociate from any form of
decrimination, to respond to the insulting expressions made with regard to the minorities, moreover

when it done by public figures, politicians.

The news program of July 7 aired a story, where a woman said that she and her 12 years old daughter
were victims of regular violence on part of her husband. The respondent said that the police was
unwilling to respond and whats more, made a mock of her. Another respondent, possibly an NGO
representative agrued that ,violators are not properly punished, the authorities should develop some
mechanisms. “ The story presented negatively both the police and the government since this facts are

left without proper respond.

The coverage was one-sided, the story did not present any comments of the Ministry of Internal Affairs
or demonstrated an attempt to obtain them. Moreover, that the Ministry has a special program to fight
against domestic violence, a special unit working on this problem. Had the journalist contacted the
referred unit, he would be able to obtain specific information or at least statistics and present the
problem in more detail to the audience. There is also a special asylum for such beneficiaries of which the
journalist did not mention in his report. The report was deficient and did not comply with the
established standards.

Maestro

During the period of monitoring, the monitors focused on key news program of Maestro “Kontaqti

Rvaze” (frequency — every working day at 20:00 o’clock).

Quantitative Analysis


http://www.myvideo.ge/tv/imedi&seekTime=07-07-2016%2020:38
http://www.myvideo.ge/tv/imedi/2016-05-27/20:14:59

Time Allocated to the Subjects on "Maestro"

according to the tone (%)
(20 May - 10 July, 2016)

= Positive Neutral = Negative

Government (3hr 14min) 2300 50 a7 |
United National Movement (1hr 52min) 32 _

Georgian Dream Party (56min 08sec) 82 l
Local Governments (49min 11sec) H31 -
Prime-Minister (28min 51sec) [62137
President (23min 16sec) |86 |
Free democrats (17min 57sec) 100

Bidzina Ivanishvili (12min 04sec)

Bidzina Ivanishvili (11min 45sec) I
State for People (8min 51sec) |

Mikheil Saakashvili (8min 37sec)

Bloc - Alliance of Patriots (1min 29sec) |

Maestro also allocated most of its airtime to the Government, and the highest rate of positive coverage
(62% of the allocated time) was observed with regard to the Prime Minister and the highest rate of
negative coverage (68% of the allocated time) with regard to the United National Movement. On

Maestro TV, Free Democrats had the highest rate of neutral coverage (100%).
Contextual Analysis

In June 6, the human rights protection committee of the parliament held a presentation of the report
on the facts of turture. Respondents discussed the issue of systemic tortures of people during the
previous government. The journalist even mentioned concrete names of those, who according to this
report were charged for torture: Akhalaia, Charbadze, Mukhadze, Patsatsia. The aired story contained
criticism with regard of the National Movement from the Chairman of the Parliament, Prime Minister,
parliament member, IDPs Minister, Public Defender, a representative of one of the NGOs, who with one
voice talked of the systemic crimes committed against individuals during the previous government. At
the background of such serious accusations, there was not a single comment presented in response by
members of the previous government or even a representative of the National Movement. The report

was one-sided and not balanced.

In June 15 testimony given by Irakli Okruashvili in court was aired in which Okruashvili identified
Mikheil Saakashvili as a person, who ordered beating of Valeri Gelashvili in 2007 and Vano Merabishvili
as an executor. The audience was offered only the comments made by Okruashvili, without comments
from Saakashvili and Merabishvili defendants, who could be seen participating in the proceedings. It is
unclear, why their responses were not aired. The coverage was one-sided, relying on a single source

alone and so the balance was distorted.

One of the stories aired in July 7 concerned adoption of the strategy of traffic safety. Adoption and
subject matter of the strategy was highlighted positively, relying on the narration of the Deputy
Minister of Internal Affairs. All of the report was dedicated to representation Archil Talakvadze in a

positive light. It is one-sided, does not represent differing viewponts, opinion of experts with regard to

9


http://www.myvideo.ge/tv/maestro/2016-07-07/20:05:04
http://www.myvideo.ge/tv/maestro/2016-06-15/20:13:36
http://www.myvideo.ge/tv/maestro/2016-06-02/20:21:30

this strategy necessary to maki the story balanced and more informative. The report is difective and does

not reflect the essence of the problem.
GDS

During the period of monitoring, the monitors focused on key news program of GDS “2030” (frequency

— every working day at 20:00 o’clock).

Quantitative Analysis

Time Allocated to the Subjects on "GDS"

according to the tone (%)
(20 May - 10 July, 2016)

Positive Neutral m Negative
Government (3hr 16min) 40 46 -
United National Movement (1hr 54min) 39 _
Georgian Dream Coalition (1hr 02min) 74 .

Prime-Minister (1hr 01min) 36 64
Bidzina Ivanishvili (55min 21sec) 27| 63 I
President (35min) | 82 ||
Free Democrats (29min 38sec) 93 |
Local Governments (28min 43sec) 3738.
Georgian Dream Party (19min 13sec) 59'
Mikheil Saakashvili (17min 33sec) -
Bloc-Alliance of Patriots (2min 13sec)

State for People (1min 46sec) ‘

Here too, most of the airtime was allocated to the Government. The Government had the highest rate by
positive coverage (40% of the allocated time). A leader by negative coverage (60% of the allocated time)
was the United National Movement and Free Democrats were again rating the highest by neutral

coverage (93% of the allocated time).
Contextual Analysis
News programs of GDS were at large balanced, yet some ethical problems were observed:

In June 15 a story was aired under the heading of ,Sensational evidence of Okruashvili“. The materials
were entirely built on his charges against Saakashvili and Merabishvili, but none of the representatives
of the National Movement were represented, excluding a remark-question of Merabishvili’s attorney.
The story was full of accusations of Okruashvili against Merabishvili and Saakashvili. They also
broadcasted an interview of Valeri Gelashvili with fragments of his newspaper interview of 11 years ago
in which he was swearing at Saakashvili. In addition, an interview with the prosecutor investigating this

case was recorded separately, and the report contained no comments of any of the attorneys and

10


http://www.myvideo.ge/tv/gdstv&seekTime=15-06-2016%2020:52

supporters of the four people condemned in this case, as well as comments of a representative of the

previous government.

The report was biased, and a balance between the parties was distorted, preventing delivery of accurate

information to the audience.

In its story aired in May 25 , 2030 highlighted breaking up of a mass protest of 26 May 2011 on
Rustaveli avenue. A respondent, a common citizen argued that one person was killed near Rustaveli
cinema and another in the yeard of Kashveti church and their bodies were afterwards moved to be
placed on the roof of a buiding near Liberty subway. In his story, the journalist presented this graviest
accusation relying solely on the narration of one citizen, without explaining who this citizen was and
where he could get hold of such information and what were investigation outcomes regarding these two
deceased men. The journalist did not inquire from the acting law-enforcement officers of the status of
the investigation initiated in connection with this fact. The information contained in this story is
inaccurate, unreliable, not verified or supported by facts. The report does not present any comments of

the previous government, is biased and not balanced.

In June 9, 2030 aired the story containing information on the draft parliamentary regulation pertaining
to the legal assessment of the tortures of people in 2004-2012. An audience was offered comments of 3
deputies of which two criticized the previous government and referred to the problem of systemic
turture of people. However, no comments of a representative of the National Movement ir previous

government necessary to observe the balance were presented, and so the aired story was one-sided.
Tabula

During the period of monitoring, the monitors focused on key news program of Tabula “Fokusi”

(frequency — every working day at 19:00 o’clock).

Quantitative Analysis

11


https://www.youtube.com/watch?v=iMY5W7EaTzQ
https://www.youtube.com/watch?v=Aht2JJlG2-w

Time Allocated to the Subjects on "Tabula"

according to the tone (%)
(20 May - 10 July, 2016)

Positive Neutral m Negative
Government (2hr 23min) |12 48 _
United National Movement (1hr 31min) 84 -
Bidzina Ivanishvili (48min 01sec) 75 .

Georgian Dream Party (40min 26sec) 79 .
Georgian Dream Coalition (38 min) 91 I
Prime-Minister (27min 50sec) 20 79 \
Free Democrats (26min 54sec) 97
President (25min 27sec) 89 |
Local Governments (16min 31sec) 52.
State for People (3min 27sec)
Mikheil Saakashvili (56sec) |

Here too, most of the airtime was allocated to the Government. By positive coverage, the highest rating
(20% of the allocated time) had the Prime Minister. By negative coverage, the local government was
leading (44% of the allocated time) and by neutral coverage, Free Democrats were again rating the
highest (97% of the allocated time).

Contextual Analysis

The news broadcasting by Tabula was observed to be more or less balanced, with some specific ethical

problems though:

In the story highlited by the news issue of May 20 , paraolympic athletes accused the Government
and personally Minister of Sports and Youth - Tariel Khechikashvili of the pressure, threatening and
bribing their members during election of their President. Fragments of interviews with only 2
paraolympic athletes are presented. Both of them represent one party and their statements containing
accusations against the Government are at large identical. The aired story does not present any evidence
in support of their statements, comments from a representative of the other party - Government or
Minister of Sports and no attempt to obtain such comments is demonstrated that makes us think the

balance was distorted.

The story aired by Tabula in May 25 highlights the case of a citizen (L.B.) detained by the law-
enforcement bodies for drug possession. In this report a video-interview with another citizen (B.Kh) was
demonstrated in which he recognized that the law-enforcement officers forced him to plant drugs on a
particular person, above-referred citizen L.B.. The story is intirely built on the comments of the
organization White Noise Movement, spouse of the arrested person and their attorney. In the whole, the

story is full of criticism towards the law-enforcement bodies, and namely Didube-Chugureti police

12


http://www.myvideo.ge/tv/tabula&seekTime=25-05-2016%2019:18
http://www.myvideo.ge/tv/tabula&seekTime=20-05-2016%2019:12

department, whose police officers were accused of blackmail and pressure. In this story, the respondents
also mention that the police officers themselves provided the referred citizen B.Kh. with a supply of
drugs so that he could plant them on the other citizen. One of the respondents generalizes this fact and
says that it is one of the examples of how the law-enforcement officers had for years tried to harass and
blackmail these people; another respondent insists on starting investigation of this fact as soon as
possible. It also presented a fragment of interview with the attorney, who likewise accused the police.
Altogether five representatives of one party charged the police officers for commiting a crime and no
comment from the law-enforcement bodies was presented, as well as an attempt to obtain their
comments. This is a one-sided biased story, reflecting the position of one side only in violation of the

journalist standards.
Kavkasia

During the period of monitoring, the monitors focused on key news program of Kavkasia “Dge”

(frequency — every working day at 20:30 o’clock).

Quantitative Analysis

Time Allocated to the Subjects on "Kavkasia"

according to the tone (%)
(20 May - 10 July, 2016)

Positive Neutral m Negative
Government (1hr 36min) |14 63 -
United National Movement (1hr 52sec) 72 -
Georgian Dream Party (55min 38sec) 10 82 l
Prime-Minister (37min 16sec) {18 81 ‘
President (37min 11sec) 91 |

Bidzina Ivanishvili (25min 24sec)
Georgian Dream Coalition (15min 31sec)
Free Democrats (13min 52sec)

Local Governments (11min 07sec)

State for People (9min 18sec)

29 52 B
61 B8

98 |

s3f]

80

Bloc - Alliance of Patriots (3min 5sec) \

Mikheil Saakashvili (18sec)

Kavkasia also allocated most of its airtime to the Government. By positive coverage, Bidzina Ivanishvili
rated the highest (29% of the allocated time). Coalition Georgian Dream was leading by negative
coverage (39% of the allocated time) and Free Democrats again were rating the highest by neutral

coverage (98% of the allocated time).
Contextual Analysis

The stories aired in the news program of Kavkasia were mainly balanced, but during the period of

monitoring a few instances of incompliance with the ethical principles could be observed:

13



In its news issue of May 25, Kavkasia aired frame synchro, where members of an inter-fraction group
criticized the Government in connection with the amendments to be introduced to the electoral
legislation. A synchro of 3 group members was aired, where they discussed “incidious plans” of the
ruling power and the parliamentary minority. The parliamentary majority was presented negatively by
the respondent, but the story contained no response from either parliamentary majority or

parliamentary minority. The report was inbalanced.

In May 23 Kavkasia broadcasted that the Chairman of Dusheti Sakrebulo left Georgian Dream and
joined Paata Burchuladze movement. According to the host of the program, Chairman of Sakrebulo took
such decision due to his disappointment with the political leadership. According to the respondent,
Georgian Dream continues ruinous practice of the previous government. The Chairman charges the
majority with the failure to fulfil their promises. On the whole, the ruling party was presented
negatively, but neither their comments nor an attempt to obtain such comments were reported. In this

case too representation of the story was one-sided and inbalanced.

In June 21 a briefing held by Khatuna Lagazidze, a member of Paata Burchuladze party was aired, where
she accused the government in corruptive tenders. Lagazidze identifies certain tenders, makes
allegations and mentions unearmarked expenses. The Government was represented negatively, but

neither a feedback nor an attempt to obtain such feedback was reported.
TV Pirveli

During the period of monitoring, the monitors focused on key news program of TV Pirveli (at 22:00

o’clock).

Quantitative Analysis

Time Allocated to the Subjects on "TV Pirveli"

according to the tone (%)
(20 May - 10 July, 2016)

Positive Neutral m Negative
Government (3hr 39min) 4 64 _
United National Movement (2hr 02min) 3 81 -
Georgian Dream Party (2hr) 80 -
President (1hr 06min) 95 |

Prime-Minister (49min 56sec) 21 76 |
Free Democrats (47min 03sec) 92 |
Local Governments (42min 26sec) |46 -
Bidzina Ivanishvili (41min 10sec) | 62 .
State for People (30min 40sec) | 95 |
Georgian Dream Coalition (10min 33sec) |
Bloc - Alliance of Patriots (9min 26sec)

Mikheil Saakashvili (2min 50sec) |

14


http://www.myvideo.ge/tv/caucasia/2016-06-21/21:00:08
http://www.myvideo.ge/tv/caucasia/2016-05-23/20:59:37
http://www.myvideo.ge/tv/caucasia/2016-05-25/21:13:17

TV Pirveli also allocated most of its airtime to the Government. By positive coverage, the Prime Minister
rated the highest with 21% of the allocated time and by negative coverage, local government rated the
highest with 51% of the allocated time. By neutral coverage, the President and the party State for the
People had the highest rate of 95% of the allocated time, each.

Contextual Analysis
The news broadcasting by TV Pirveli was mainly balanced, with some exceptions though:

In June 7, in the story related to the end of the legal proceedings against Rustavi 2, Minister of
Justice Tea Tsulukiani was criticized, but neither her position nor an attempt to obtain her comments

were reported.

The same day, in the news program of June 7 a story of Kortskheli incident was aired, focusing on
political assessments in which Kakha Kukava accused Minister of Energy Kakhi Kaladze: ,Kakhi Kaladze
is involved in organization, financing, management and encouragement of “zonder brigades”, ,he will go
to prison“ — the allegation made by Kukava in the aired report remained without answer. Neither

comments from Kaladze, nor an attempt to obtain such comments were reported, distorting the balance.

In the story aired in the news program of May 29 the problems with safety of traffic were highlighted.
It was reported that an action of protest was held in front of the Parliament of Georgia. The activists
criticized the Parliament and the Government, in general, blaming them for impediment of the adoption
of the law on safety of traffic and failure to implement fundamental changes in this area. Altogether
there were 3 respondents, who were criticizing the authorities, but comments of either a representative
of the executive power or a parliament member were not reported and nothing was said about whether

there was any attempt made to obtain such comments. The story was one-sided and unbalanced.
Obieqtivi

The monitors focused on the key news program of Obieqtivi that was aired every working day at 19:30

o’clock.

Quantitative Analysis

15


http://www.myvideo.ge/tv/pirvelitv&seekTime=29-05-2016%2022:21
http://www.myvideo.ge/tv/pirvelitv&seekTime=07-06-2016%2022:14
http://www.myvideo.ge/tv/pirvelitv&seekTime=07-06-2016%2022:00

Time Allocated to the Subjects on "Obieqtivi"

according to the tone (%)
(20 May - 10 July, 2016)

m Positive Neutral m Negative
Government (3hr 36min) @ 37 _
Local Governments (2hr) H 21 _

United National Movement (1hr 06min) | 48 -
Georgian Dream Party (1hr 05min) 66 -
Bloc - Alliance of Patriots (51min 19sec) H 88 |
President (21min 49sec) 92|
Prime Minister (17min 32sec) [75|
Georgian Dream Coalition (15min 38sec) l
Free Democrats (10min 32sec) \
Bidzina Ivanishvili (5min 06sec) |
State for People (4min 29sec) ‘
Mikheil Saakashvili (2min 45sec) I

Obieqtivi TV also allocated most of its airtime to the Government. By positive coverage (8% of the
allocated time), the highest rating had the bloc of Tarkhan Mouravi — Irma Inashvili, Alliance of Patriots
and United Opposition, and by negative coverage (75% of the allocated time), the highest rating had the

local government, while the President rated the highest by neutral coverage (92%).

The news broadcasting by Obieqtivi was observed to be more or less balanced, with some specific ethical

problems though.

In June 1 the news issue highlighted the story of an officer discharged from the Ministry of Defense. The
former officer presented serious allegations against Minister Tinatin Khidasheli and top officials of the
Ministry, such as torture of children, corruption, nepotism, undue treatment towards the soldiers,
counterfeiting of documents. The journalist several times underlined that for all this the officer laid
responsibility personally upon Minister Khidasheli. The above-referred serious allegations were
represented relying solely on the information from the ex-officer, despite the fact that the respondent
openly named several officials, who as he said witnessed torture of children. The journalist made no
attempt to contact them to cross-check the information at least via telephone communication. Neither
did journalist verify facts of nepotism as the respondent (with a list in his hands) said he had a list of

officials appointed through nepotism.

At the end of the story, the journalist said that the Ministry of Defense made no comment to this end. I
think, this phrase alone is unable to provide reasonable balance. Similar serious allegations required

taking more efforts from the journalist with a view to verify the presented accusations.

For instance: 1. Should have personally communicated with the individuals identified by the

respondent. 2. Could have sent a official letter to the Ministry of Defenseand inquire necessary

16


http://www.myvideo.ge/tv/obiektivi&seekTime=01-06-2016%2019:30

information. In such case, the Ministry was obliged to respond. 3. Could have approached the Minister

of Defense at public meetings and ask her or any other high official of the Ministry to make a comment.

Had the journalist tried all these ways and reflected information about these attempts in his report, even
in case of failure to receive an answer, this would demonstrate his respect to the audience and an effort

to deliver accurate information, rendering the referred media product more reliable.

The news issue of July 1 showed frame synchro, where the text of the reporter and fragments of the
interview with the respondent contained allegations of nepotism and increasing incidence of suiside by
soldiers against the the top officials of the Ministry of Defense. It was also said that nepotism was
connected to the period of assignment of Khidasheli to the post of the minister. TV channel has reported
this information relying solely on 1 source — an officer recently discharged from the Ministry of Defense.
This information was one-sided, not underpinned by facts, presenting neither the position of the other

party, nor an attempt to obtain information of its position.

The story highlighted in June 20 reported on an emergency state of a two-floor residential house in
Sagarejo. According to the story, 4 families lived in the house under hard conditions and the building
was likely to collapse. In his report the journalist says the following text: ,Apart from the local
government, residents of Leonidze street more than once approached for assistance majority deputy of
Sagarejo — Tamar Khidasheli, but in vain.“ After this phrase, the journalist should have contacted
Khidasheli to present her position to the audience, but the story does not demonstrate any effort to do

so. In this case, the principle of a reasonable balance was inobserved as well.
Ajara TV Public Broadcaster
The monitors focused on the key news program of Ajara TV.

Quantitative Analysis

17


http://www.myvideo.ge/tv/obiektivi&seekTime=20-06-2016%2019:43
http://www.myvideo.ge/tv/adjara&seekTime=23-05-2016%2021:30

Time Allocated to the Subjects on "Ajara TV"

according to the tone (%)
(20 May - 10 July, 2016)

Positive Neutral m Negative
Government (1hr 52min) 20 75 l
Local Governments (1hr 18min) | 21 72 .
Ajara Government (1hr 02min) | 24 67 .

United National Movement (50min 35sec) 9 75 .
Georgian Dream Party (46min 40sec) |28 | 42 -
President (35min 50sec) 7 92 \
Prime-Minister (35min) 58 40 |
Georgian Dream Coalition (25min 45sec) § 85 |
Bidzina Ivanishvili (15min 48sec) 4545|
Free Democrats (12min 55sec) | 90 |
State for People (2min 30sec)
Mikheil Saakashvili (2min 01sec) I

Ajara TV also allocated most of its airtime to the Central Government. By positive coverage, the Prime
Minister rated the highest (58% of the allocated time), by negative coverage, Georgian Dream rated the

highest (30% of the allocated time), and by neutral coverage Free Democrats were leading again (90%).

The news broadcasting by Obieqtivi was observed to be more or less balanced, with some specific ethical

problems though.

As concerns coverage of the autonomous government by Ajara TV, the broadcasting was neutral for

67%, positive for 24% and negative for 9%.

The news broadcasting was observed to mostly meet the ethical standards, but there were some

exceptions as well:

The report of May 24 covered the project initiated in 2010 under which the investors, with support of
the government, planned to build hotels in Cobuleti. However, according to this report, due to the strict
regulations applied towards the investors by the previous government, the project failed to properly
develop. The government of Ajara was represented positively. The story contained an indication that
problems caused by the old regulation need to be settled through the new ones. It would be good to
have comments of one of the representatives of the previous government of the National Movement to

make the story more balanced.

The news issue of May 23 showed frame synchro, at the beginning of which the news reporter quotes a
member of the National Movement: “Khelvachauri municipality does not pay due attention to
Machakhela club” — this is followed by a statement of the member of the National Movement: , It was
due to the bad management of the Head of the municipality (Gamgebeli) that yesterday the club had to
leave the First League, all responsibility lays with Mr. Gamgebeli”. This referres to the blame of the

18


http://www.myvideo.ge/tv/adjara&seekTime=23-05-2016%2021:30
http://www.myvideo.ge/tv/adjara&seekTime=24-05-2016%2021:11

Head of Khelvachauri municipality in the failure of Khelvachauri football club on, and no comment or

an attempt to obtain such comment in response is reported.
TV 25
Monitors of TV 25 focused on the key news program ,Matsne“ (19 h 30 min).

Quantitative Analysis

Time Allocated to the Subjects on "TV 25"

according to the tone (%)
(20 May - 10 July, 2016)

Positive Neutral m Negative
Local Governments (1hr 10sec) | 17 65 -
Ajara Government (1hr 04min) 32 58 -
United National Movement (40 o 15 §3) 5 83 .

Government (28min) | 31 57 l
Georgian Dream Party (20min 10sec) 12 61 .
Free Democrats (11min 53sec) 99 \
Prime-Minister (9min 22sec) 485
Bidzina Ivanishvili (7min 21sec) 55.
Georgian Dream Coalition (7min 10sec) 61'
President (5min 11sec) 100
Mikheil Saakashvili (1min 20sec) |
State for People (19sec)

TV 25 also allocated most of its airtime to the Central Government. By positive coverage, the Prime
Minister was leading with 49% and by negative coverage - Bidzina Ivanishvili with 30%. Here too, Free
Democrats had the highest rate of neutral coverage (99%). It should also be noted here that the

government of Ajara was covered neutrally for 58%, positively for 17% and negatively for 18%.

The news broadcasting was observed to mostly meet the ethical standards, but there were some

exceptions:

The report shown in the news issue of May 30 is dedicated to the problems of fountains in Batumi.

In this report, the population expresses dissatisfaction with the shortage of fountains and their
malfunctioning. From this story, we learn that municipality of Batumi city and administration of the
boulevard share the responsibility of maintaining the fountains.

In these materials, municipality of Batumi city is highlighted in a negative way, without presenting its
position. At the end, the journalist says that a responsible person had his telephone turned off all the
day.

19


https://www.youtube.com/watch?v=kQHdImo2rXQ

A failure to keep the balance is not the only problem with this report. Comments of the municipality
representative would not only make it balanced, but would also render the report more informative so
that the population could get more details about the problem. The municipality representative should
have been given an opportunity to respond to the question as to when the fountains start operating

normally.

In this case, an explanation provided by the journalist that a responsible person had his telephone turned
off all day is irrelevant. The journalist could communicate with another municipality officer or even
postpone the report for a day, and all the more so that this topic was not hot news and would rather be

put off to be later highlighted in more detail.

The news issue of May 25 contained a story of a woman, who takes care of a seriouse patient of 35 years
of age and has no dwelling. It describes strained circumstances of the family and the jeopardy for them

to be soon left homeless.

The report was represented by the following text: “It appears that the city municipality does not provide

assistance to such families, there is neither a special program nor a shelter available for them”.

Although the report several times referres to the municipality, presenting it in a negative manner, it
does not demonstrate a position of the municipality representative or an attempt to obtain his

comments. The report is unbalanced, providing the audience with one-sided information.

The news issue of May 25 represented the so-called “frame synchro” according to which a member of
the National Movement accused the Head (Gamgebeli) of Khulo municipality of consuming excessive
quantity (18 thousand liters) of fuel and his driver of being absent on rest for 325 days during 2 years.
This was only an accusing synchro of a member of the National Movement fraction that would arise
doubts in the audience concerning incur of unearmarked expenses by the Head of Khul municipality. No
comments of the Head of Khulo municipality or his representative were recorded and no attempt of

obtaining them was demonstrated. In this case too, the principle of keeping balance was violated.
Recommendations

TV channels mainly use the so-called “frame-synchro” to broadcast the news and in some cases relying
on a single source alone. For instance, a politician holds a press-conference and announces an accusation
against another politician or the authorities. The medium shows the press-conference footage and a
synchro of the “accuser”, and that is all. I think, in such case it is necessary to refelect the feedback, or to
prepare a separate frame synchro in the same news release in the same product, or at least to inform the

audience that comments of the “accused” party will be offered as soon as they are available.

There are extensive reports likewise representing the position of either party, without evidence of
making any efforts to find out the position of the other one. For instance: in their reports, journalists
often use phrases: ,telephone was turned off"; ,was not available at the office” ,was not at work today*

»did not wish to make comments®, etc. It is to be noted that an obligation to observe balance is not a

20


https://www.youtube.com/watch?v=O4bpqm3XkQ4
https://www.youtube.com/watch?v=4TL_6juyBrE

mere formality. Balance is necessary for the audience to hear various and in most cases, differing
viewpoints to be able to draw own conclusions regarding the real essence of the story. By the above-
referred phrases, we deprive the audience of such chance, while there are numerous ways of presenting
balanced information. Journalists should do their best to check the information: if an official party has its
telephone turned off, to send a message to it via e-mail, contact a PR officer and ask to record at least
another person, prepare an official letter in the name of the office from which information is required
and attempt to obtain public information (in such case, the office is bound by law to respond). Although
all this may sometimes cause prolongation, yet in most cases it will deliver to the audience a more

accurate and exhaustive information.

There were cases, when a respondent on this or another channel was discriminative, used a language of
hatred and inappropriate terminology. In such case, a journalist has two options: not to dessiminate
phrases made by the author of discriminative language of hatred, if it is a private person, or to
dessiminate them, if they are made by a public person, political figure, immediately explaining to the
audience that such expressions are unacceptable for the newsrooms and are dessiminated only because

the author is a public person.

During the period of monitoring, all channels actively covered the legal proceedings against the woman
charged with the murder of her husband and son. It is important for the journalists to make a distinction
between a fair public interest and disclosure of private life of a person. Media has publicized much of the
personal information from these legal proceedings that was unnecessary for highlighting the case. Media
should treat unfounded disclosure of personal information with due care, should not blindly disseminate
massages from law-enforcement bodies, but should limit its coverage to the information necessary to
inform the society of the course of the trial and refrain from disclosing intimate details of the life of the

defendant.

21



	Quantitative Analysis
	
	The news broadcasting by Obieqtivi was observed to be more or less balanced, with some specific ethical problems though.
	In June 1 the news issue highlighted the story of an officer discharged from the Ministry of Defense. The former officer presented serious allegations against Minister Tinatin Khidasheli and top officials of the Ministry, such as torture of children, corruption, nepotism, undue treatment towards the soldiers, counterfeiting of documents. The journalist several times underlined that for all this the officer laid responsibility personally upon Minister Khidasheli. The above-referred serious allegations were represented relying solely on the information from the ex-officer, despite the fact that the respondent openly named several officials, who as he said witnessed torture of children. The journalist made no attempt to contact them to cross-check the information at least via telephone communication. Neither did journalist verify facts of nepotism as the respondent (with a list in his hands) said he had a list of officials appointed through nepotism.
	At the end of the story, the journalist said that the Ministry of Defense made no comment to this end. I think, this phrase alone is unable to provide reasonable balance. Similar serious allegations required taking more efforts from the journalist with a view to verify the presented accusations.
	For instance: 1. Should have personally communicated with the individuals identified by the respondent. 2. Could have sent a official letter to the Ministry of Defenseand inquire necessary information. In such case, the Ministry was obliged to respond. 3. Could have approached the Minister of Defense at public meetings and ask her or any other high official of the Ministry to make a comment.
	Had the journalist tried all these ways and reflected information about these attempts in his report, even in case of failure to receive an answer, this would demonstrate his respect to the audience and an effort to deliver accurate information, rendering the referred media product more reliable.
	The news issue of July 1 showed frame synchro, where the text of the reporter and fragments of the interview with the respondent contained allegations of nepotism and increasing incidence of suiside by soldiers against the the top officials of the Ministry of Defense. It was also said that nepotism was connected to the period of assignment of Khidasheli to the post of the minister. TV channel has reported this information relying solely on 1 source – an officer recently discharged from the Ministry of Defense. This information was one-sided, not underpinned by facts, presenting neither the position of the other party, nor an attempt to obtain information of its position.
	The story highlighted in June 20 reported on an emergency state of a two-floor residential house in Sagarejo. According to the story, 4 families lived in the house under hard conditions and the building was likely to collapse. In his report the journalist says the following text: „Apart from the local government, residents of Leonidze street more than once approached for assistance majority deputy of Sagarejo – Tamar Khidasheli, but in vain.“ After this phrase, the journalist should have contacted Khidasheli to present her position to the audience, but the story does not demonstrate any effort to do so. In this case, the principle of a reasonable balance was inobserved as well.
	The news broadcasting by Obieqtivi was observed to be more or less balanced, with some specific ethical problems though.
	The news broadcasting was observed to mostly meet the ethical standards, but there were some exceptions as well:
	The news broadcasting was observed to mostly meet the ethical standards, but there were some exceptions:

